Inledning
17/9 Fredag.
19/9 Söndag.

18/9 Lördag.

=>

Denna dag planerar vi att besöka grannstaten Wisconsin. Anders har en adress för amatörradioprylar i Milwaukee.

När vi var i Nevada, besökte vi en affär nära Hover Dam, som enbart handlade med begagnade amatörradioutrustningar. Där hittade han en apparat till ett mycket bra pris, jämfört med priserna hemma. Han tvekade dock att köpa eftersom han trodde att det skulle finnas ändå bättre priser i Chicagos omgivningar. Den chansningen visade sig slå helt fel. Bättre priser i dessa trakter, var bara att glömma. Samma apparater hade här betydligt högre prisbild.

När vi åker upp mot Milwaukee börjar det lukta bränt i bilen. "Luktar det bränt om våran bil eller är det någon annan?" undrar jag. När jag tittar ner, ser jag att det börjat glöda i kartan, som jag håller i handen. Släcker glöden, och konstaterar att det inte är från någon annan som röklukten kommer från. Jag hade som vanligt suttit och hållit det decimeterstora förstoringsglaset, för att ha till hands vid kartläsningen. Utan att märka det hade jag fokuserat det som ett brännglas mot kartan.

Vi konstaterar att Wisconsin ger ett förmögnare intryck än Illinois. Dom har både bättre organiserat vägnät, och bättre underhållna vägar. Dom har även betydligt bättre efterlevnad av hastighetsbegränsningarna. På Illinois sidan däremot, går trafikrytmen långt över det tillåtna. Vanligen 15 till 20 miles/timmen över det tillåtna, trots de bra mycket sämre vägarna.

Så fort vi passerat statsgränsen, går som genom ett trollslag farten ner till det tillåtna. Polisen övervakar tydligen hastigheten betydligt bättre i Wisconsin än i Illinois. Bilisterna visar övertydligt att de vet om detta.

=>

Vi hittar här mycket kläder till bra priser. Handlar en hel del, köper även var sin skinnpaj.

=>

När vi kommit till motellet på kvällen, går vi igenom kvittona för att markera vad som var vems. Upptäcker då att skinnjackorna inte finns med på kvittot. Alla de andra varorna var registrerade, med men ingen av de två skinnjackorna. Vi hade helt enkelt sluppit att betala för dessa. Vet inte om det berodde på att automatregistreringen vid kassan fallerade eller om expediten blev distraherad av att det krånglade när han skulle ta lös stöldskyddsbrickorna.

Inledning
17/9 Fredag.
19/9 Söndag.