Da* en beskrivning av hur man byter lampor i instrumenteringen pa* XM serie 2 efterfra*gats ibland ta"nkte jag go"ra ett fo"rso"k, om det a"r na*gra felaktigheter fa*r ni ho"ra av er: OBS! Detta a"r inget man bo"r ge sig pa* om man a"r osa"ker pa* hanteringen av explosiva saker eller tycker att det a"r obehagligt att pilla med krockkuddar. Jag kan inte garantera att den ha"r instruktionen a"r felfri eller go"r det riskfritt men det har funkat fo"r mig att go"ra pa* detta sa"tt, jag har inte fa*tt krockkudden i ansiktet a"nnu... 1. Bo"rja med att lossa och la"gga av en pol fra*n batteriet. 2. Va"nta ca 15-20 minuter. 3. Lossa spaken fo"r rattinsta"llning och dra ratten emot dig och neda*t sa* la*ngt det ga*r, la*s insta"llningen da"r. 4. Pa* baksidan av ratten sitter tva* skruvar, Torx T30, go"mda i fo"rsa"nkta ha*l som man kommer a*t om man vrider ratten ett kvarts varv a*t vardera ha*llet. Lossa dem, lyft da"refter rattcentrum/krockkudden fo"rsiktigt. Pa* krockkuddens baksida sitter en kontakt ansluten, lossa den. 5. Ba"r bort krockkudden fra*n bilen, ha*ll den fo"r sa"kerhets skull va"nd ifra*n dig. La"gg den med baksidan nera*t, se till att inte utsa"tta den fo"r statisk elektricitet. 6.Lossa kontakterna, den ena till stereons rattknappar och den andra till krockkuddens styrenhet. Ta dragskaftet med fo"rla"ngare och 22 mm hylsa och lossa pa* centrummuttern till ratten. 7. Dra ratten uppa*t fra*n dess splines pa* axeln, markera la"get. Tra*ckla ut kablarna genom ha*let i ratten. La"gg a"ven ratten pa* la"mpligt sta"lle utanfo"r bilen. Styrenheten till krockkudden sitter i ratten pa* bilar utan krutladdade ba"ltesstra"ckare, annars ska den sitta i mittkonsollen. 8. Dela pa* plastka*pan runt rattsta*ngen, fem skruvar, Torx T20. Den bakersta a"r lite go"md bakom spaken fo"r rattjusteringen. Den undre delen ramlar ner av sig sja"lv, ge akt pa* lampan till nyckelha*lsbelysningen. 9. Ta bort den o"vre delen av plastka*pan. Det kan ga* genom att dra den uppa*t och emot dig utan att demontera mer, akta alla kablar till blinkers- och torkarspakarna. Om det inte ga*r fa*r man fo"rst fo"siktigt sna"ppa lo"s de tre fa"stena till den roterbara kontakten fo"r kablaget och dra den mot sig, sedan lossa de tre skruvar som ha*ller fa"stet till blinkers- och torkarspakarna, stja"rnskruv Pozidrive nr 3, och dra hela paketet emot sig. Om bilen har hydractive sitter ocksa* rattro"relsegivaren ha"r. Lossa kontakten till torkarspaken da* det kablaget a"r det kortaste, man beho"ver inte plocka da"rifra*n hela paketet fo"r att fa* ut plastka*pan men om man vill ta bort det fa*r man lossa kablaget till blinkersspaken samt kontakterna till den roterbara kontakten och rattro"relsegivaren under rattsta*ngen ocksa*. 10. Nu kan man ge sig pa* plastsjoket med alla knapparna. I underkant pa* va"nster sida sitter tva* Torx, T20, da"r a"r a"ven en liten plastpigg som man fa*r ba"nda plasten o"ver. I mitten sitter tre T20 till i underkant. Pa* vardera sidan om rattsta*ngen, under tva* sma* plastlock som man fa*r peta loss med en liten skruvmejsel, sitter tva* T20 till och bakom det lilla plastlocket la"ngst till ho"ger i mano"verknappsraden sitter en sista T20. Dra hela sjoket emot dig, det ga*r en liten bit, tillra"ckligt fo"r att komma in med fingrarna och sna"ppa loss klocka/yttertempma"tare/fa"rddatordisplay resp infodisplay fra*n sina fa"sten om man beho"ver byta lampor i dem. Om man vill plocka bort hela sjoket fa*r man dessutom lossa alla kontakter till de olika mano"verknapparna och man fa*r ta bort ramen runt va"rmereglagen fo"r att lossa fyra stja"rnskruvar som sitter lite djupt ner pa* vardera sidan om dem. Det kan vara ide' att go"ra det om man a"ven ta"nker byta lampor i STOP-lampan och o"vriga indikeringslampor. 10 b. Infodisplayet har tva* lampor som man kan byta utan att dela enheten medan klocka/temp som ocksa* har tva* lampor ma*ste delas fo"r att byta dem. Fa"rddatordisplayet har tre lampor och ma*ste ocksa* delas. 11. Det o"vre plastsjoket med friskluftsutbla*sen och ramen runt instrumentgruppen sitter med tva* T20 i o"verkant ovanf o"verkant ovanfo"r hastighetsma"taren samt en T20 mellan friskluftsutbla*sen. Den kommer man a*t genom att med en liten mejsel sna"ppa loss plastbiten med + och - markeringarna pa*. Den sista T20-skruven sitter under friskluftsutbla*sen. Lyft hela sjoket uppa*t emot dig och la"gg a*t sidan. 12. Instrumentgruppen a"r nu frilagd och sitter med tva* plastla*sningar i nerkant och tva* M6(eller var det M5?) i o"verkant, lossa dessa, tappa inte brickor eller muttrar in bakom... Lyft da"refter hela instrumentgruppen, lossa anslutningarna och va"nd upp den sa* att lampbytet kan bo"rja! 13. Monteringsordningen blir naturligtvis den omva"nda. Se till att kontakten till krockkudden ga*r i ordentligt, ett tydligt klick brukar ho"ras. Se fo"r sa"kerhets skull till att ingen a"r inuti bilen na"r batteripolen ansluts igen och sitt ga"rna pa* passagerarstolen eller sta* utanfo"r bilen fo"rsta ga*ngen ta"ndningen sla*s till. Om den ro"da lysdioden pa* ratten inte lyser alls eller lyser hela tiden ma*ste bilen go"ras spa"nningslo"s igen och anslutningarna kontrolleras. Hoppas det ga*r att fo"rsta* vad jag menar, annars fa*r ni ho"ra av er! mvh lassenisse