Vid ingrepp i hydraulsystemet behöver systemet ofta dräneras på
tryck. Handlar det om en bil med en standard hydraulfjädring, är det
enkelt och okomplicerat att göra den trycklös. Det enda man behöver
veta är var man hittar huvud ackens dräneringsskruv, och att skruven
bara ska lossas. Drar man ur skruven helt, ramlar en liten kula ur och
försvinner, oftast spårlöst.
A - Standard Hydraulfjädring
1. Stoppa motorn.
2. Sätt höjdlägesspaken i lägsta läge.
Lossa dräneringsskruven på huvud acken, max 1 varv.
B - Fjädring med Hydractiv och Antisjunk (SC.MAC).
Proceduren blir helt annorlunda för denna variant. Systemet har både
tryckstyrda och elstyrda ventiler som stängs när motorn stängs av. För
att kunna tryckdränera på normalt sätt, förutsätts alltså att motorn
är startbar. Dörrströmbrytaren påverkar hydractiv ventilen.
1. Starta motorn, öppna en dörr.
2. Sätt höjdlägeskontrollen i lägsta läget
3. Vänta tills bilen sjunkit ner helt
4. Lossa dräneringsskruven på huvudacken, max 1 varv.
5. Nu kan motorn stoppas.
C - Fjädring med Hydractiv, Antisjunk (SC.MAC) och Activa
krängnings hämmarsystem (SC.CAR). Proceduren 1 t.o.m. 5 blir lika som
B ovan. Därutöver tillkommer att de två Activa klockorna ska dräneras
på tryck.
6. Den bakre Activa klockan dräneras m.h.a en nippel av samma typ som
luftnipplarna som sitter på bromsoken. Nippeln sitter på klockstycket.
7. Den främre klockan dräneras genom att fjäderdonet som påverkar
krängningshämmar korrektorn bänds fram och tillbaka till dess att
klockan tappat trycket.